9/6/12

janji

ada apa dengan janji?

besar maknanya. dalam ertinya.

manusia. manusia sendiri lahir dari janji dua insan. yang berjanji sehidup semati serta beranak cucu. dan manusia juga dari dalam perut lagi sudah berikrar setia dengan Ilahi.



Katakanlah (Muhammad), “Sesungguhnya salatku, ibadahku, hidupku, matiku hanyalah untuk ALLAH, Tuhan sekalian alam”

Al-An’am:162

dan hidup manusia seharian juga akan penuh dengan kata-kata yang disebut sebagai janji. iyalah, manakan tidak. 'InSya ALLAH', maka ia dikira janji. kerana kita hanya menanti izin ALLAH untuk punya kesempatan melaksanakannya.

begitulah jua ALLAH sering menunaikan janji-janjiNya kepada manusia yang senantiasa menantikan jawapan kepada setiap kalam ALLAH didalam kitabnya. sejak zaman jahiliyyah lagi manusia menantikan jawapan Sang Pencipta untuk tiap yang mereka ragukan. dan dalam  Surah Ar-Rahman sendiri ALLAH berfirman berulang kali akan mana nikmatnya yang masih tidak mencukupi untuk makhluk-makhluk ciptaanNya ini yang bijak berfikir serta dikurniakan akal. disini juga telah membuktikan bahawa janji ALLAH jua benar, serta kalamNya tidak pernah menipu. contohnya, dalam ayat ke 37 menunjukkan salah satu kuasaNya dalam mencipta keajaiban yang manusia sendiri tidak pernah dapat menyangka.


55:37


"And when the heaven is split open and becomes rose-colored like oil -"


انشقاق السماء
dan manusia juga, pabila berjanji haruslah kotakan. andai berjanji menjaga jiwa seseorang, maka tekunlah menjaganya, dan janganlah lupa diri sendiri. letakkan keutamaan atas riwayat, semoga hidup senantiasa selamat. andai diri sudah binasa, maka luntur janji dikota. 

moga janji-janji kita akan terus utuh, serta menjadi saksi kejujuran.

No comments:

Post a Comment