6/2/12

takziah

"Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
(2:156)
jam 3 lebih tadi, aku baru dapat berita, salah seorang budak batch aku meninggal akibat kemalangan. sungguh aku tak sangka. mula-mula aku buka facebook, aku terbaca dulu post seorang kawan aku ni, katanya halalkan segala makan minum arwah. aku ingat sekadar suka-suka, sebab kadang-kadang benda macam ni pun boleh dibuat gurau. tapi sungguh aku tak sangka, arwah terlebih dahulu pergi pagi tadi. aku sendiri tak tahu cerita. tapi yang aku pasti beritanya pasti benar. tak kan kita nak main-mainkan cerita kematian seseorang? 
andai diputar kembali masa, aku tak ada banyak memori atau kenangan bersama arwah, sebab arwah pindah sekolah lepas PMR. kali terakhir kami bersua muka masa tingkatan 5. masa tu ada program di sekolah arwah. tak silap aku itulah kali kedua aku jumpa arwah selepas arwah pindah sekolah, dan kali terakhir sebelum arwah meninggalkan dunia yang fana. 
sebenarnya aku tak tahu bagaimana nak mengungkapkan perasaan aku sekarang.  yang pasti semua akan diselubungi pilu bila terdengar akan berita ini. dalam keluarga aku juga pernah ada kehilangan. semasa aku darjah 3, datuk aku meninggal. aku ingat lagi. aku tak tahu apa-apa masa itu. seingat aku pernah aku mengucup dahi arwah datuk aku, dan menaburkan sedikit kunyit antara kafannya. dan sewaktu aku di tingkatan 5, arwah makcik aku dan adik sepupuku meninggal akibat kemalangan.
bahkan kita sendiri yang masih bernafas didunia ini, masih alpa akan kehidupan duniawi yang tak akan membawa kita kemana-mana. sedangkan aku sendiri lalai akan urusan aku di atas muka bumi ini. tenggelam kita dalam fatamorgana yang hanya membawa sesal di kemudian hari. renungkanlah. inSyaALLAH, mudah-mudahan roh mereka dicucuri rahmat serta diletakkan bersama golongan yang beriman. AMIIN.
selamat tinggal wahai sahabat, MUHAMMAD NOOR NAZMIN BIN NORZRI.
p/s : Al-Fatihah buat arwah serta datuk, ibu saudara serta sepupu, SHARANI BIN TAHERANG, SYAMIMI RUSYDIAH BT MOHD KHALID dan MUHAMMAD IKMAL SAFWAN.

No comments:

Post a Comment