12/31/12

setahun berlalu lagi

wah, dah 31 disember. hmm, apa macam?

tak sedar dah setahun kita dalam tahun 2012. bagaimana hidup? kalau tanya aku, aku pun tak tahu. bercampur baur. aha, kalau kau rajin kau pergilah baca dari awal tahun sampai post ni. aku tak suruh pun kau nak baca, tapi kalau nak lah. oh abaikan. aku memang hambar.

macam-macam sebenarnya yang terjadi dalam tahun yang diramalkan kiamat oleh kaum Maya. dan sebenarnya banyak lagi cerita, kalau nak dikonklusikan dalam sebuah dokumentari pun belum pasti cukup 1 hari kau nak tengok. mesti cerita nak dekat seminggu. punya banyak benda yang jadi dalam seantero dunia ni.

tapi benda yang paling besar sekali (mungkin, sebab ramai rasanya yang gembira) adalah kejatuhan rejim Mubarak, dan naik seorang ahli Ikhwanul Muslimin, Dr. Mohammed Mursi memegang tampuk pemerintahan. akhirnya sebuah kerajaan diktator tumbang kepada kekuasaan rakyat dalam memilih pemimpin mereka. kembali tertegaknya syiar Islam di tanah yang terkandung sejarah Nabi Musa a.s.

dan paling besar mungkin, bumi Arab terus bergolak. nyata sekali di Syria, jelas tertancap pandangan warganegaranya yang mahukan kebebasan dari pemerintahan kuku besi Basyar Al-Assad. entahlah, kalau ikutkan mungkin maksud namanya yang belakang itu singa. tapi kalau dah macam ni, dah macam singa simpan taring. lari sana sini.

tapi benda yang mungkin menyedihkan, serangan Yahudi laknatullah ke atas Semenanjung Gaza. ya, kalau kalian sedar, serangan yang menimpa rakyat Palestin di Awal Muharram lalu. banyak nyawa yang tidak berdosa terkorban. sesungguhnya untuk mereka adalah syurga bagi mereka yang syahid mempertahankan nusa bangsa tanah kita!

banyak. macam-macam 2012 ni. kegawatan ekonomi di Eropah, menyaksikan Greece telah jatuh bankrap. hmm, banyak juga aku tak cakna isu 2012. banyak aku tengok pasal diri aku je. hahaha. biarlah. mohon 2013 membawa sinar baru. tak ada calon baru, hubungan baru dengan calon lama pun aku terima :)



p/s: gua rasa nak buat perjumpaan dengan follower gua yang sikit ni. hahaha. kepala anda

No comments:

Post a Comment