12/14/12

1/2/34

apa ada dengan tarikh ini? ya, itu adalah tarikh ya sahabat-sahabat saya.

mesti ramai tak perasan, hari ini adalah tarikhnya. memanglah semua tak perasan sebab aku sendiri tak perasan. serius hebat kan? tarikh ni sebenarnya tarikh dalam kalendar Islam. ya, kalau kau rajin silalah tukar, kalau tak tengok web JAKIM pun ada. memang semua akan nampak hanya 12/12/12. tulah, kalau semua nak kahwin tarikh 1/2/34 ni, wallahua'lam kalau tahun depan yang kahwin pagi esok ni ingat ke tak tarikh mereka kahwin ni.

manusia, lumrahnya bukan selalu merujuk pada tarikh Kalendar Islam ni. tahu tak demo sapo buak kalendar Isle ni? haa kalau nak tahu... sila cari sendiri. aish, lupa pulak aku belajar dulu. sia-sia mama dengan abah hantar pergi sekolah agama. rosak rosak. tapi boleh je nak tahu jawapan dia. kejap gua flashback........ haa Saidina Umar Al-Khattab lah. nak tahu kenapa? hmm, nampaknya inilah masanya aku gunakan segala macam ilmu yang aku pelajari dulu. iyahaaa!


"Ada satu riwayat lain yang mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As’ari telah mengirimkan surat kepada Saidina Umar r.a minta beliau menjelaskan tentang tahun bagi tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya. Maka dengan ini beliau (Umar r.a) mahukan satu kalendar / taqwim Islam yang khas untukmenggantikan tahun rujukan kalendar yang berbagai-bagai yang digunakan oleh bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu.
Di kalangan bangsa Arab sendiripun ada berbagai-bagai kalendar yang digunakan seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besarJahiliah. Maka Umar telah memilih tahun yang terdapat di dalamnya peristiwa paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk dijadikan asas permulaan tahun pertama bagi kiraan kalendar / taqwim Islam.
Peristiwa tersebut adalah peristiwa hijrah Rasullullah saw dari Makkah ke Madinah. Ini adalah kerana dengan hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kepada RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Hasil dari itu, Kesatuan Arab lebih sistematik, bersatu dan tersusun serta mendapat berbagai-bagai kejayaan besar danbertambah kuat hasil dari pilihan Umar itu.
Di antara kejayaan besar Islam waktu itu ialah kerajaan Kisra dapat ditumbangkan, Baitul Muqaddis dibebaskan dari Rom dan Masjidil Aqsa dibangunkan. Setelah Umar membandingkan kalendar tersebut dengan kalendar-kalendar Persia dan Romawi, didapati bahawa kalendar ini ternyata lebih baik. Maka dengan itu Umar mengisytiharkan Kalendar Tahun Hijrah adalah Kalendar / Taqwim Islam yang rasmi. 
Sumber : Mohd Fauzi Ismail, Unit Sumber Maklumat JMM
Dibangunkan oleh Jabatan Mufti Negeri Melaka"
sumber: http://amirulasril.com/asal-sejarah-kalender-hijrah/

haha. maafkan aku sebab aku google je faktanya.

No comments:

Post a Comment