2/3/13

Malaysia?



Malaysia. Hmm


tak lama lagi korang akan tengok orang Malaysia pakai kereta besar je di jalanan, rumah besar di tepian. sebab mereka yang tak mampu akan mati begitu sahaja tanpa diendahkan mereka yang telah mengaut kuntungan dengan rakus.

takut sudah aku, takut. mengejar status negara maju tak mungkin akan menjadikan rakyatnya bahagia, malahan menderita.

sebab satu hari nanti kau akan sedar, modenisasi ni sebenarnya hanya menjadikan manusia itu kembali ke belakang. satu hari nanti kau akan sedar hidup dalam gua, bawah jambatan adalah satu nikmat. sebab apa? sebab mereka ini yang senantiasa mengisi poket mereka tanpa henti.

ya, kesusahan rakyat perlu dibantu. namun, apakah sekadar RM500 itu cukup untuk keperluan setahun? apakah kerajaan sudah tidak mampu peruntukkan pelbagai lagi yang sepatutnya menjadikan manusia hidup lebih bahagia dan tenang tanpa memikirkan segala macam benda yang menjadikan manusia hidup dalam bencana dan kesukaran?

entah. siapa sebenarnya yang bakal menjerumuskan rakyat ke kancah kemunduran, kemusnahan? ya, hari ni kau boleh dijulang megah oleh rakyat dan warganegara yang tidak sedar bahawa kemajuan yang kau bawa hari ini sebenarnya merugikan seluruh penduduk di negara ini? sedikit demi sedikit kau tutup kelemahan. rumah murah kononnya, walhal kalau sebuah jalan penyelesaian diambil bagi mengatasi kenaikan harga rumah yang melampau, bukankah lebih elok? penyelesaian mudah membina rumah kos rendah sebenarnya menjadikan manusia itu lebih daif.

ya, negara bakal menjadi lebih maju seandainya kerajaan tidak korup dalam mentadbir negara, menjadikan segala macam pembangunan seperti membina istana pasir.

hmm, mungkin. sedikit sebanyak yang aku perkatakan ini adalah kesedaran yang timbul dari mereka yang faham dan sedar akan realiti yang menghantui rakyat Malaysia yang kini hanyut dengan segala janji yang bakal ditepati. entah pelbagai macam nak bina di Malaysia ni. kau orang tengoklah, sampai suatu hari nanti nak duduk dalam bilik berhawa dingin akan terasa panasnya. mungkin bukan panas kerana bahang habanya, kerana panas buntut, pening memikirkan hal-hal pembayaran balik pinjaman dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment